Osoby młode, w wieku średnim, kobiety w ciąży czy osoby starsze. Co je łączy? Podobno wszyscy bez przeszkód mogą ćwiczyć hatha jogę. Najpopularniejsza odmiana staroindyjskiej sztuki ćwiczeń w Polsce ma coraz więcej zwolenników.

Źródeł popularności jogi w Polsce należy szukać wśród literatury. Jednym z najpopularniejszych tytułów to „Hatha-Joga dla wszystkich” Maliny Michalskiej. Wydana w latach 70-siątych rozpowszechniła termin jogi w kraju stanowiąc jedną z ważniejszych publikacji na ten temat. Według relacji prekursorów jogi, ich wiedza początkowo opierała się na zachodnich publikacjach. Stopniowo trenerzy rozszerzali ją dzięki coraz częstszym wizytom w indyjskich szkołach jogi.

Jak tłumaczy się hatha joga? Słowo Hatha jest połączeniem słów, ha-słońce i tha -księżyc. A jej interpretacje mówią o różnych rodzajach energii. Ha ma być energią aktywną, męską, gorącą. Tha oznacza energię pasywną, kobiecą i zimną. Hatha to stan równowagi, między dwoma rodzajami energii. Hatha tłumaczona jest również jako „determinacja”. Podstawą do osiągnięcia równowagi jest ćwiczenie postaw ciała – tzw. assan. Zdaniem jogistów assany rozciągają i oczyszczają ciało. Praktyki te pozwalają ćwiczącym na osiągnięcie równowagi wewnętrznej, spokoju, wyciszenia. Ćwiczenia łagodzą stres, pozwalają zlikwidować napięcie i wzmacniają organizm.

Dla hatha jogi jedną z najważniejszych praktyk jest regulacja oddechu. Przepływ powietrza przez prawe nozdrze zwany jest przez jogistów oddechem słonecznym, natomiast przez lewe – oddechem księżycowym. Świadome oddychanie tzw. pranajama – zdaniem jogistów oczyszcza ciało z toksyn, wpływa odświeżająco na mózg, poprawia ukrwienie organizmu. Oddychać należy przez nos z rozluźnieniem mięśni twarzy. Trenerzy jogi przekonują, że uprawianie hatha joga jest możliwe przez wszystkich. W porównaniu do bardziej konwencjonalnych sposobów dbania o ciało (np. siłownia), joga nie powoduje szybkiego zmęczenia wywołanego intensywnymi powtórzeniami sekwencji ćwiczeń. W jodze nie ma również poczucia rywalizacji, konkurencji. Musimy sprostać tylko sami sobie. Osoby ćwiczące starają się wykonywać zestawy ćwiczeń, stopniowo poszerzając możliwości swojego ciała. W większości szkół ćwiczy się około 200 pozycji assan, chociaż starożytne źródła jogi podają iż było ich kilkadziesiąt tysięcy.

Jeżeli chcemy ćwiczyć jogę powinniśmy powiadomić trenera o naszym stanie zdrowia. W szczególności o chorobach kręgosłupa, serca, dyskopatii, chorobach oczu, zaburzeniach ciśnienia, przebytych operacjach czy odniesionych urazach. Kobiety w ciąży i w trakcie menstruacji również powinny poinformować o tym fakcie trenera – w takich przypadkach stosuje się inne zestawy assan. Unikniemy dzięki temu możliwych nieprawidłowości, a ćwiczenia zostaną dobrane tak aby nasze dolegliwości były niwelowane.

Jak wybrać dobrą szkołę jogi? W ostatnim okresie wysokiego wzrostu popularności jogi, powstało wiele nowych szkół prowadzących tego typu zajęcia. Warto sprawdzić czy szkoła należy do Polskiego Stowarzyszenia Jogi Iyengara, oraz czy trenerzy potrafią przedstawić swoje referencja w sposób wiarygodny. Nieprawidłowo prowadzone ćwiczenia jogi mogą być niebezpieczne.

Najbardziej znanym, żyjącym mistrzem jogi jest Bellur Krishnamachar Sundararaja Iyengar. Urodzony w 1918 roku przez lata praktyki stworzył własną metodę ćwiczeń, wykorzystywaną obecnie w szkołach jogi na całym świecie. W 2002 roku jego córka Gita, poprowadziła Wschodnio-Europejska Konwencja Jogi Iyengara w Częstochowie, która doprowadziła do powstania Polskiego Stowarzyszenia Jogi Iyengara (PSJI)