W dzisiejszych czasach każdy z nas pragnie być szczupły i wysportowany, a tym samym atrakcyjny – bezpretensjonalny wygląd zdaje się być bowiem czymś, na co zwraca się coraz większą uwagę czy to w życiu prywatnym czy  zawodowym. Choć wiele osób twierdzi, że ważniejsze są umiejętności czy też inne cechy, prawdą jest, iż zła prezencja może dyskwalifikować podczas starań o wymarzoną pracę czy być znacznym utrudnieniem w innych dziedzinach życia. Osoby z nadwagą, a tym bardziej otyłe bardzo często są dyskryminowane i oceniane jako leniwe, niedbałe i pozbawione ambicji, choć oczywiście wcale nie musi to być prawdą, a media bombardują nas zdjęciami super szczupłych gwiazd i wychudzonych modelek kreując je jako ideał piękna.

Atrakcyjny wygląd to jedno, z drugiej strony znów wciąż słyszymy, że zbędne kilogramy to także gorsze zdrowie, najprostsza droga do chorób takich jak miażdżyca czy cukrzyca oraz wiele innych, stąd wszechobecna moda na odchudzanie. Być może pewnej grupie osób nie zależy na atrakcyjności fizycznej, ale bez wątpienia każdy z nas pragnie być zdrowy. Niestety pozbycie się zbędnych fałdek nie zawsze jest proste – wymaga bowiem zwykle sporo wysiłku, silnej woli i samozaparcia, a także kategorycznego przestrzegania pewnych zasad, a jeśli chcemy utrzymać wymarzony efekt, po prostu zmiany przyzwyczajeń. Wiele osób narzeka również, iż stosowane diety nie działają, waga stoi w miejscu lub obniżyła się bardzo nieznacznie, mimo zmniejszenia ilości jedzenia lub zwiększenia aktywności fizycznej. Czasem podczas odchudzania popełniamy błędy, z których nie zdajemy sobie sprawy, a które niweczą nasze dotychczasowe starania. Poniżej postaramy się wskazać na szczególnie ważne aspekty podczas pozbywania się nadwagi.

Pierwszą zasadą skutecznego odchudzania, jak zapewne każdy wie, jest dobranie odpowiedniej diety. Istnieje mnóstwo diet, które dla jednych okazują się bardziej skuteczne, dla innych mniej, które pozwalają osiągnąć szybszy lub wolniejszy efekt. Trzeba jednak wiedzieć, że szybkie zrzucenie nadwagi bardzo często nadmiernie osłabia organizm, któremu drastycznie obniżono podaż kalorii i innych substancji odżywczych, nierzadko też po zakończeniu diety skutkuje efektem jo-jo, czyli powrotem do wagi wyjściowej, co ma też związek ze zwolnieniem przemiany materii. Zamiast więc nastawiać się na szybką utratę kilogramów i torturować się głodówką, lepiej jest zastosować dietę nie tak drastyczną, zapewniającą wszystkich potrzebnych składników pokarmowych, dzięki czemu unikniemy osłabienia i nie będziemy chodzić ciągle głodni – wymarzoną wagę osiągniemy co prawda w późniejszym czasie, ale prawdopodobnie uda nam się ją utrzymać – oczywiście jeśli znów nie wrócimy do starych nawyków żywieniowych.

Są osoby, które odchudzając się stosują konkretne diety na zrzucenie wagi, np. dietę kopenhaską, dietę plaż południowych, dietę 1000 kalorii czy dietę Kwaśniewskiego, ale bardzo dobre efekty daje również po prostu przejście na tzw. zdrowe odżywianie. Jest to przede wszystkim unikanie potraw tłustych, słodyczy i produktów wysoko przetworzonych, rezygnacja z białego pieczywa na rzecz pełnoziarnistego, zastąpienie potraw smażonych daniami duszonymi, gotowanymi czy parowanymi, wieprzowiny chudym drobiem i rybami, a przede wszystkim dużo warzyw i owoców, choć i z tymi ostatnimi należy uważać ze względu na dużą zawartość cukru. Taki sposób odżywiania wcale nie musi być traktowany jak dieta, a z pewnością wpłynie pozytywnie na nasze zdrowie i sylwetkę, jeśli oczywiście nie będziemy przesadzać z ilością spożywanych pokarmów. Nadmiar kalorii bowiem z pewnością nie przyczyni się do utraty tłuszczyku, wręcz odwrotnie.

Ważną zasadą jest nie tylko to, co jemy, ale również jak jemy, a dokładnie jak często, w jakich porach. Zdecydowanie lepszym wyborem jest spożywanie większej liczby mniejszych posiłków niż jednego czy dwóch obfitych w ciągu całego dnia. Najważniejsze jest śniadanie – bez niego nie powinniśmy wychodzić z domu, powinno tez ono dostarczać największej ilości kalorii, dzięki czemu w ciągu dnia zdążymy je spalić i będziemy mieć energię na cały dzień. Najgorszą opcją jest głodzenie się przez cały dzień i nadrabianie w godzinach wieczornych – nie dość, że takim postępowaniem spowalniamy naszą przemianę materii, gdyż przez wiele godzin nie dostarczamy organizmowi posiłku, to gdy wreszcie to zrobimy, to w zbyt dużej dawce na raz, która bez wątpienia przekształci się w tłuszczyk, gdyż prawdopodobnie późniejszy czas przeznaczymy na odpoczynek i nie będziemy mieli okazji spalić spożytych kalorii. Ostatni posiłek powinien być lekki i niskokaloryczny oraz zjedzony najpóźniej cztery godziny przez snem. W ciągu dnia natomiast należy jeść regularne, małe posiłki, najlepiej w odstępach nie dłuższych niż trzy – cztery godziny, dzięki czemu unikniemy uczucia głodu i spadków energii.

Rzeczą, której nie możemy pominąć podczas odchudzania, ale ważnej tez dla każdego, kto nie jest na diecie, jest picie odpowiedniej ilości płynów. Codziennie powinniśmy wypijać minimum dwa litry płynów, które nie tylko zapewnią odpowiednie nawodnienie organizmu i prawidłową prace nerek, ale też zapełnią żołądek zmniejszając czy opóźniając tym samym pojawienie się uczucia głodu. Dodatkowo wpływa to także korzystnie na nawilżenie naszej skóry oraz pozbywanie się toksyn z organizmu. Najlepszym wyborem jest picie niegazowanej wody mineralnej, jak również ziołowych herbat, które mogą dodatkowo wspomagać odchudzanie. Kategorycznie unikać należy natomiast słodkich, gazowanych napojów typu coca-cola, fanta, sprite czy tym podobnych ze względu na ogromne ilości cukrów i konserwantów. Uważać też trzeba na soki i napoje owocowe w kartonach, choć są na pewno zdrowsze niż te poprzednie, a także na alkohol – jest bardzo kaloryczny, więc najlepiej zrezygnować z niego zupełnie.

Podstawa odchudzania może być dieta, ale bez wątpienia będzie ono skuteczniejsze, jeśli zwiększymy naszą aktywność fizyczną. Przede wszystkim ruch to zdrowie, poza tym ruszając się spalamy kalorie i odłożoną tkankę tłuszczową, a ponadto budujemy strukturę mięśniową, dzięki czemu nasza sylwetka szybciej nabierze wymarzonego wyglądu. Regularnie uprawianie sportu ponadto poprawia przemianę materii, dzięki czemu chudniemy szybciej, ogólnie sprawia, że czujemy się lepiej – mamy więcej energii, chęci do działania i rzadziej chorujemy. Możemy biegać, pływać, jeździć na rowerze, grać tenisa lub koszykówkę, chodzić na aerobic lub siłownię czy też uprawiać jogę. Świetnym sposobem nie tylko na spalanie tłuszczyku, ale i na miłe spędzenie czasu jest taniec. Najważniejsze to po prostu regularnie się ruszać. Jeśli nie lubimy wysiłku fizycznego, postawmy przynajmniej na regularne spacery – jeśli mamy taką możliwość, jak najczęściej przemieszczajmy się pieszo, nie tylko szybciej schudniemy, ale też zaoszczędzimy na środkach transportu.

W ostatnich latach bardzo popularne w odchudzaniu są również różnego rodzaju suplementy diety. Na rynku pojawiło się ich mnóstwo, dlatego z ich wyborem można mieć spory problem, a do tego dochodzi dylemat czy rzeczywiście są one skuteczne i czy ich stosowanie ma sens. Rzeczywiście, wśród całej gamy tego typu produktów, które możemy znaleźć w aptekach, specjalistycznych sklepach czy w internecie, znajda się takie, które na uwagę nie zasługują, a jeśli ktoś twierdzi, że działają, to tłumaczyć to można chyba jedynie efektem placebo. Nierzadko natomiast kosztują całkiem sporo. Są jednak suplementy, w których skład wchodzą substancje o udowodnionym naukowo działaniu wspomagającym odchudzanie. Działanie to polegać może na oczyszczaniu i odkwaszaniu organizmu, na przyspieszaniu przemiany materii, pobudzaniu perystaltyki jelit czy na zmniejszaniu uczucia głodu. Wiele z tych substancji występuje w naturze –są to przede wszystkim związki występujące w ziołach, takich jak na przykład skrzyp, mniszek lekarski, fiołek trójbarwny czy krwawnik pospolity,  występujący w owocach i warzywach, jak i niektórych nasionach błonnik, czy znów chrom. Od dawna znanymi właściwościami odchudzającymi odznaczają się również zielona herbata, guarana czy gorzka pomarańcza, więc suplementy diety zawierające je w składzie mogą być godne uwagi. Oczywiście żaden suplement nie sprawi, że schudniemy tylko dzięki jego stosowaniu, jeśli nie będziemy przestrzegać diety i uprawiać sportów. Wiele suplementów wspomagających odchudzanie przeznaczonych jest właśnie głownie dla osób aktywnych fizycznie, jak na przykład suplement  GO!SLIM, przy którego stosowaniu zaleca się regularne ćwiczenia. Produkt ten zawiera naturalne substancje (ekstrakt z gorzkiej pomarańczy, zielonej herbaty, kofeinę), więc jest bezpieczny, podobnie jak suplementy takie jak OlimpCLA z zielona herbatą plus L-karnityna, BioCLA czy BodyLINE+. Trzeba tez jednak wiedzieć, że na rynku dostępne są także preparaty odchudzające, które nie tylko mogą być nieskuteczne, ale co gorsza niebezpieczne dla zdrowia, jak na przykład wycofana już obecnie ze sprzedaży Meridia. Szczupła sylwetka to na pewno coś o co warto się starać, ale nie za cenę utraty zdrowia.

Bez wątpienia trudno będzie nam schudnąć, jeśli nie będziemy wierzyć, że nam się to uda, dlatego niezwykle ważne jest odpowiednie nastawienie. Wiele osób rozpoczynając odchudzanie jest pełna wiary w siebie, niestety po krótkim czasie, szczególnie gdy z niecierpliwością oczekuje efektów w postaci niższej wagi czy mniejszego obwodu w talii, a tych jeszcze nie widać, niestety szybko traci motywację i poddaje się. Przede wszystkim musimy ciągle pamiętać o tym, dlaczego chcemy schudnąć, dlaczego jest to dla nas ważne i dlaczego warto się starać. Żeby o tym pamiętać warto w różnych miejscach porozwieszać sobie swoje zdjęcia z czasów kiedy byliśmy szczupli i powtarzać sobie, że znów możemy tak wyglądać. Możemy wyjąc z dna szafy ubrania, w których od dawna przestaliśmy się mieścić i co jakiś czas przymierzać – kiedy nadejdzie dzień, w którym okaże się, że na nas pasują, z pewnością będzie to dla nas wspaniała nagroda i motywacja do dalszego działania. Nagradzajmy się także za nawet nieduże osiągnięcia –  na przykład za każdy spadek wagi o trzy kilogramy kupmy sobie coś ładnego, pozwólmy sobie na kawałek czekolady albo na lampkę wina, ale tylko jedną! Jeśli będziemy mieć chwile słabości pamiętajmy o tym co już osiągnęliśmy i ile nas to kosztowało, pamiętajmy jacy będziemy szczęśliwi jeśli osiągniemy wagę, jaką sobie zamierzyliśmy.