Lekarze i dietetycy wciąż biją na alarm – Polacy jedzą zdecydowanie za mało ryb! Mimo, że coraz większa część społeczeństwa przykłada uwagę do tego, co należy jeść, a czego lepiej jest unikać, niestety nasze codzienne menu jest bardzo ubogie w ryby. Bardzo często przegrywają one w starciu z grillowaną karkówką, golonką i pieczonym kurczakiem. A wystarczy dwa razy w tygodniu zjeść rybę, żeby czuć się dobrze i być zdrowym.

Dlaczego ryby są zdrowe?

Tak naprawdę wszystkie czynniki decydują o wyższości ryb nad mięsem. Ponieważ nie ma już praktycznie żadnej różnicy cenowej warto zrezygnować czasami z mięsa wieprzowego lub kurczaka i przyrządzić sobie zdrową, i pyszną rybę. Co zyskamy?

  • Młodość – zawarte w rybach składniki mineralne, witaminy D i E, a przede wszystkim białko, mają niezwykle korzystny wpływ na nasze komórki. Jedząc rybę możemy liczyć na lśniące oraz mocne włosy i paznokcie, ale także na mniejszą ilość zmarszczek!
  • Siły witalne – badania wykazały, że osoby jedzące dużo ryb znacznie rzadziej zapadają na choroby takie jak depresja. Składniki zawarte w rybach mają bardzo duży wpływ na nasze samopoczucie, ale sprawiają też, że czujemy się lepiej fizycznie, mamy więcej energii.
  • Figurę – urozmaicenie diety o duże ilości różnych ryb pozwala nam skutecznie schudnąć. Ryby są lekkostrawne, ale równocześnie sycące. Nasze ciało wyciąga z mięsa ryby to co najbardziej wartościowe. Jod zawarty w rybach ma ogromny wpływ na przemianę materii. Są dużo mniej kaloryczne niż mięso – nawet drobiowe.
  • Zdrowe serce – duża zawartość Omega, które są nienasyconymi kwasami tłuszczowymi oraz witamin z grupy B sprawiają, że osoby spożywające regularnie ryby praktycznie nie uskarżają się na choroby układu krwionośnego. Jedzenie ryby wpływa na obniżenie cholesterolu, reguluje ciśnienie krwi, wzmacnia serce.
  • Sprawny umysł – naukowcy dowiedli, że kobiety spożywające w trakcie ciąży duże ilości ryb, rodzą dużo bardziej inteligentne dzieci. Każdy z nas może się przekonać o tym, że wzbogacenie codziennej diety o duże ilości ryb wpływa bardzo pomyślnie na pracę naszego umysłu i w cudowny sposób poprawia pamięć!

Jakie ryby są najlepsze?

Bardzo ciężko jest wskazać, która z ryb najlepiej działa na ludzki organizm. Tak naprawdę zarówno ryby słodkowodne jak i morskie są bardzo zdrowe. Jeśli nie przepadamy za rybami grillowanymi, możemy zajadać się wędzonym łososiem lub makrelą. Z ryb słodkowodnych w Polsce najbardziej popularne są pstrągi, szczupaki, karpie. Wybór ryb morskich jest ogromny. Pamiętajmy jednak, że dla naszego organizmu najlepsze są świeże, przyrządzane na parze lub grillowane, np. z warzywami. Możemy je spożywać pod postacią tatara (z łososia), sałatki (ze śledzia). Możliwości przygotowania ryby jest mnóstwo i na pewno nie można narzekać na monotonię.

Najlepiej jest je kupować w sklepach rybnych oraz na targach, gdzie codziennie przywozi się świeżą rybę. Jeśli kupujemy nieprzetworzone to wybierajmy te, które mają głowy. Po głowie i oczach ryby (mają być szkliste i nie zasnute mgłą), można poznać czy jest ona świeża. W przypadku ryb mrożonych zwracajmy uwagę na datę ważności oraz ilość glazury.