Zdrowe i mocne naczynie krwionośne są niezwykle ważne dla funkcjonowania całego naszego organizmu. Aby układ krwionośny był zdrowy, musimy dbać o nasze ciało zarówno poprzez stosowanie odpowiednio zbilansowanej diety oraz uprawianie aktywności fizycznej, jak i unikanie czynników ryzyka, które mogą zaburzyć jego pracę i osłabić naczynia krwionośne. Warto wiedzieć, jak dbać o naczynia, by móc cieszyć się dobrym zdrowiem.

Krok 1. Zdrowa dieta

Najważniejszym elementem diety na zdrowe naczynia krwionośne jest dostarczanie organizmowi odpowiedniej ilości witamin oraz składników odżywczych, które wzmocnią nasze tętnice i żyły oraz usprawnią ich pracę.

Witaminą, która pomaga w zapobieganiu i hamowaniu krwotoków, jest witamina K. Jej zadaniem jest regulacja wytwarzania protrombiny, a więc białka, które odpowiada za prawidłowy przepływ krwi. Doskonałym źródłem tej witaminy będą ciemnozielone warzywa, takie jak brokuł, kapusta czy szpinak, a także wątróbka.

Witamina C z kolei ma wpływ na syntezę kolagenu odpowiedzialnego za odporność naczyń krwionośnych na drobne pęknięcia. Najlepszym źródłem tej witaminy będą cytrusy, warzywa kapustne, czarna porzeczka czy natka pietruszki.

W syntezie kolagenu bierze także udział miedź, którą znajdziemy w pełnoziarnistych produktach zbożowych, podrobach czy awokado. Jedzenie kaszy gryczanej, cytrusów czy żurawiny może być doskonałym sposobem na dostarczenie organizmowi rutyny, która wspiera działanie witaminy C, a także chroni naczynia i zapobiega obrzękom nóg.

Zawarty w owocach morza, ziarnach, orzechach i kakao cynk skutecznie łagodzi podrażnienia i stany zapalne naczyń krwionośnych.

Antyutleniacze, takie jak bioflawonoidy, które wzmacniają naczynia krwionośne, występują w czosnku, cebuli, zielonych warzywach oraz winogronach. Dlatego urozmaicona i zdrowa dieta, obfitująca w owoce, warzywa, zdrowe tłuszcze i produkty pełnoziarniste może pozytywnie wpłynąć na stan naszych naczyń krwionośnych.

Krok 2. Co suplementować, by wzmocnić naczynia krwionośne?

Chyba wszyscy słyszeli o zbawiennym działaniu wyciągu z kasztanowca na nasze żyły i cały układ krwionośny. Suplementowanie go może wzmocnić wytrzymałość i elastyczność naszych naczyń krwionośnych, a także znacznie poprawić przepływ krwi, zapobiegając zatorom i pomagając, gdy zmagamy się na przykład z żylakami.

Z kolei diosmina, czyli silny flawonoid, może pomóc we wzmocnieniu ścian naczyń krwionośnych, co zapobiega obrzękom i pomaga w ich redukcji. Dzięki działaniu przeciwzapalnemu pomaga w bólu i ciężkości nóg oraz w skurczach łydek związanych z niewydolnością żył – nierzadko spowodowaną siedzącym trybem życia i brakiem ruchu.

Krok 3. Aktywność fizyczna

Brak ruchu negatywnie wpływa na naczynia krwionośne, które ulegają osłabieniu. Często towarzysząca temu nadwaga czy otyłość również przyczyniają się do wielu problemów z żyłami czy tętnicami, co w konsekwencji może prowadzić nawet do zawałów serca. Dlatego tak istotne jest zachowanie prawidłowego BMI (ang. Body Mass Index), czyli wskaźnika masy ciała. Doskonałą aktywnością fizyczną dla osób, które nie przepadają za ćwiczeniami, mogą być spacery, czyli trening marszowy. To świetny sposób na poprawę stanu naczyń krwionośnych w przypadku niewydolności żył.

Każda aktywność, wykonywana regularnie i z troską o ciało, może wpłynąć pozytywnie nie tylko na stan układu krwionośnego i naszą wagę, lecz także na nasze samopoczucie ogólne – zarówno fizyczne, jak i psychiczne. Dlatego warto o niej pamiętać każdego dnia.

Krok 4. Unikanie tego, co szkodzi

Co najbardziej szkodzi naszemu zdrowiu? Oczywiście palenie papierosów oraz nadmierne picie alkoholu (choć niewielka ilość czerwonego wina może wpłynąć pozytywnie na nasze serce i układ krwionośny).

Dieta uboga w owoce i warzywa nie dostarcza nam wszystkich potrzebnych składników, a tym samym sprzyja miażdżycy – podobnie jak cholesterol. W związku z utrzymaniem prawidłowego poziomu cholesterolu we krwi powinniśmy ograniczyć tłuszcze zwierzęce na rzecz roślinnych oraz rybich (zawierających kwasy omega-3). Bezwzględnie powinniśmy także zrezygnować z tłuszczy trans, takich jak margaryna, a także ograniczyć smażenie i spożywanie słodyczy.

Ważna dla kondycji naszych naczyń krwionośnych będzie także prawidłowa higiena stóp, jak również ochrona przed urazami, zakażeniami oraz zimnem. Zimno jest bowiem jednym z największych sprzymierzeńców problemów z żyłami.