Słodycze kochają dzieci i dorośli, każdy z chęcią skusi się na ciasteczko czy cukiereczka. Jednak zbyt częste spożywanie słodyczy może przynieść negatywne skutki dla naszego zdrowia. Szczególnie nadmierne spożywanie słodkości niekorzystnie wpływa na układ trawienny, dzieje  tak, gdyż zawierają one cukry proste.  Zbyt duża ilość może doprowadzić także do problemów hormonalnych, a nawet przyczynić się do rozwoju cukrzycy typu II. Warto również pamiętać o negatywnym wpływie na zęby.

Należy mieć na uwadze fakt, że spożywając słodycze dostarczamy organizmowi „pustych kalorii”, ponieważ poza walorami smakowymi nie mają  żadnych wartości odżywczych.

Na spożywanie słodyczy powinni szczególną uwagę zwracać rodzice. W okresie dzieciństwa kształtują się nasze nawyki żywieniowe. Dlatego, warto w  tym okresie rozszerzać dietę dziecka. Nie oznacza to, ze musimy całkowicie wyeliminować słodycze w codziennej diecie. Jednak musimy pamiętać, że cukry zawarte w słodyczach obniżają apetyt. W ten sposób może się pojawić problem z dostarczeniem witamin i minerałów niezbędnych w tym okresie rozwoju.

Kiedy sięgamy po słodycze?

Po słodycze sięgamy każdego dnia od samego rana nawet nie świadomie. Wiele osób zaczyna dzień od śniadania na słodko np. sięgamy po dżemy, czekoladowe płatki, słodkie jogurty i serki. Dla wielu też zestawem obowiązkowym jest kawa i „coś słodkiego”. Powinniśmy sobie zdawać również sprawę z tego, że cukier znajduje się również w produktach spożywanych codziennie, których nie zaliczylibyśmy do „kategorii słodycze”.

Od słodyczy podobnie jak od kawy, papierosów można się uzależnić. Trzeba się na chwilę zastanowić dlaczego tak się dzieje i kiedy sięgamy po słodycze. Do najczęstszych powodów zaliczamy: obciążenie genetyczne, chęć poprawy nastroju oraz podniesienie cukru we krwi. Zamiłowanie do słodyczy tłumaczone jest dziedziczeniem, co oznacza, że nasi przodkowie właśnie po smaku sprawdzali jakie produkty nadają się do jedzenia. Produkty słodkie nadawały się do jedzenia w przeciwieństwie do gorzkich, które uznawano za te które zawierają truciznę. Sięgamy po słodycze, kiedy chcemy poprawić sobie nastrój, czy wtedy kiedy mam „chandrę”.  Jedzenie, które zawiera węglowodany podnosi poziom trypofenu we krwi, co z kolei przyczynia się do przenikania aminokwasu do mózgu, gdzie wydziela się serotonina. Serotonina zmniejsza apetyt i poprawia humor. Ostatni powód to chęć podniesienia poziomu cukru we krwi. Sięgamy po słodycze, kiedy nasz organizm staje się senny, co jest widocznym znakiem, że spada poziom cukru we krwi.

Zdrowe słodycze

Trzeba jasko powiedzieć, że nie ma czegoś takiego jak zdrowe słodycze. Możemy jedynie w naszej diecie wybierać zdrowe zamienniki. Najlepszym wyborem są owoce, które dostarczają węglowodanów w najprostszej postaci. Najbardziej wartościowe to: arbuz, który jest polecany również osobom chorującym na cukrzycę;  truskawki, pomarańcze (doskonałe źródło witaminy C), grejfrut, melon, papaja. Owoce warto łączyć z niskokalorycznymi jogurtami naturalnymi, kefirami itp.

Oprócz świeżych owoców warto sięgać po suszone, które są szeroko dostępne w sklepach. Doskonałą alternatywą dla słodyczy są: daktyle, morele, figi.

Inną formą spożywania owoców są chipsy, ponieważ nie zawierają konserwantów, czy wzmacniaczy smaków. Dobrym wyborem będą chipsy z jabłka, banan, czy buraków.

Kiedy myślimy o słodyczach w pierwszej kolejności przychodzi nam do głowy czekolada. Ze względu na swój skład czekolada dostarcza magnez, potas, wapń i żelazo. Dlatego, też w wielu dietach, to właśnie czekolada jest dopuszczana w jadłospisie, chociaż jest to czekolada gorzka o wysokiej zawartości kakao.

Częstym wyborem na drugie śniadanie jest nieśmiertelne połączenie kawy i ciastka. Nie jest to najlepsze rozwiązanie, ponieważ jest bardzo kaloryczne i nie dostarcza żadnych cennych wartości naszemu organizmowi.  Mówiąc wprost prowadzi do wzrostu wagi. Najlepszym rozwiązaniem byłaby rezygnacja z ciastek, ale może okazać się to trudne do realizacji. W związku z powyższym warto pomyśleć o zdrowym zamienniku. Obecnie na rynku jest coraz większy wybór gotowych słodyczy o mniejszej wartości energetycznej np. ciastka z mąki jaglanej, koksowej, orkiszowej z dodatkami owoców, otrąb, orzechów.  Dostępne są również produkty bez laktozy, glutenu, które mogą być ciekawą alternatywą dla tradycyjnych słodyczy. Takie zdrowsze formy możemy wykonać sami w domu. W Internecie dostępnych jest wiele  przepisów na „fit słodycze”.  Ciekawym przykładem są batony, w których podstawowymi składnikami są płatki owsiane, orzechy, suszone owoce, mleko roślinne np. owsiane. Są pozbawione sztucznych barwników, czy cukrów. Jedynymi ograniczeniami są nasz czas i chęci.

Dla kogo?

Na rynku jest wiele produktów, które stanowią zdrową alternatywę dla tradycyjnych słodyczy, po które warto sięgać. Ze względu na swój skład są zdrowsze i o wiele mniej kaloryczne. Zamienniki udowadniają, że zdrowe odżywanie nie musi być nudne i niesmaczne. Jednak należy pamiętać, że mimo, iż są to zdrowsze słodkie przekąski nadal należy spożywać je rozsądnie. Takie rozwiązanie może się sprawdzić u osób, które ze względów zdrowotnych muszą ograniczyć cukier w swojej diecie lub zwracają uwagę na ilość spożywanych kalorii.