Każdy z nas pragnie być  piękny i zdrowy . Niestety taki ambitny cel wymaga dyscypliny i  wyrzeczeń.

Jednym z nich jest  racjonalna dieta. Zbilansowana dieta dostarcza bowiem wszystkich mikro i makroelementów, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Ponadto jest jedną ze składowych czynników pomagających utrzymać prawidłową masę ciała.

Nadwaga prowadzi bowiem do trudności w poruszaniu się,  nadciśnienia jak również chorób  układu krwionośnego.

W dobie komputerów i samochodów całkowicie zapominamy o sporcie. Chcemy żyć wygodnie. Nie mamy zupełnie czasu na ćwiczenia fizyczne, a nawet codzienne czynności, które poprawiałyby naszą kondycje. Należy pamiętać, że wchodzenie po schodach, spacer po poranne bułki czy nawet sprzątanie to czynności które sprzyjają naszemu zdrowiu. Część z nas ma na co dzień do czynienia z takimi czynnościami.

Niewiele jednak osób może pozwolić sobie na fitness. Fitness zaś  to bardzo prosty sposób, aby poprawić między innymi krążenie krwi w naszym organizmie.

Ogólnie rzecz biorąc fitness to rodzaj gimnastyki, którą uprawia się w celu zachowania zdrowia. Jej formy mogą być  różne. Począwszy od aerobiku, po pilates a skończywszy na joggingu.  Mało kto wie, że jej twórca był Amerykanin Kenneth Cooper, który początkowo opracował zestaw ćwiczeń dla astronautów. Dzięki regularnym ćwiczeniom mieli oni poprawić kondycję swojego układu oddechowego i krwionośnego.

Z czasem ćwiczenia te  stosowane były dla nowych grup osób.  W tym czasie  zauważono również, że  ćwiczenia te wykonywane regularnie znacząco obniżają poziom cukru we krwi i wyrównują poziom ciśnienia tętniczego. W ten sposób przyczyniają się do poprawy ogólnego stanu naszego zdrowia.

Z czasem do ćwiczeń dołączono również muzykę, a wszystko za sprawą znanej aktorki Jane Fonda. To ona, jako pierwsza, promowała ćwiczenia dziś znane pod nazwą aerobiku. Fonda była też  założycielką klubu fitness w Los Angeles, który promowała swoim nazwiskiem. Każdy dzień przynosił coraz to większą popularność tej formie ćwiczeń aż po  dziś dzień.

Wielu znawców tematu głosi pogląd, ze fitness jest złotym środkiem dla wszystkich. Nie jest to jednak prawdą.

Trzeba mieć na uwadze, że ćwiczeń tych nie powinny wykonywać:

  • kobiety w ciąży, szczególnie w III trymestrze
  • osoby chorujące na nowotwory
  • osoby ze złamaniami w obrębie układu kostnego (złamania rąk, nóg)
  • osoby z infekcjami, którym towarzyszy podwyższona temperatura ciała
  • osoby z chorobami kręgosłupa ( w tym dyskopatie)
  • osoby z chorobami reumatycznymi
  • osoby, które przebyły operację w ostatnim okresie

Żeby uprawiać fitness wcale nie musimy kupować drogiego karnetu do klubu sportowego. Wystarczy tylko odrobina dobrej chęci i wyobraźni, aby stworzyć domowy klub fitness. Do tego niezbędna będzie nam karimata, hantelki i ulubiona przez nas  muzyka.

Rodzaj i intensywność wykonywanych ćwiczeń powinny być dostosowane do wieku i aktualnego stanu naszego zdrowia. Zalecane jest rozpoczynanie od prostych ćwiczeń i stopniowa ich komplikacja. Poniżej przedstawiamy propozycje ćwiczeń:

  • Stań w lekkim rozkroku. Następnie staraj się dotknąć lewą ręką prawej kostki, a później prawą ręką lewą kostkę. Ćwiczenie to powtórz kilka krotnie.
  • klęknij podparty. Prawą rękę wyciągnij w przód a lewą w tył. lewą nogę zegnij w kolanie, prawą rękę w łokciu i przyciągnij do siebie. Następnie wykonaj to ćwiczenie zamieniając ręce.
  • Połóż się na brzuchu. Ręce ugnij w łokciach, a dłonie połóż na materacu. Wyprostuj łokcie unosząc klatkę piersiowa.
  • włącz swoją ulubioną piosenkę i staraj się wykonywać przysiady w rytm muzyki.

Żeby efekty fitness były bardziej zauważalne powinniśmy zaprzestać palenia papierosów, przyjmowania używek i picia alkoholu. Efekt murowany!!!