Sposobów na piękną sylwetkę i dobrą kondycje jest wiele. Warto jednak korzystać z tych sprawdzonych i skutecznych, czyli z… pływania. Jest to forma sportu, która daje mnóstwo korzyści, wśród których wymienić można lepsze zdrowie, poprawę postawy, skuteczny relaks, pozytywny wpływ na urodę (w tym na szczupłą sylwetkę), a także wzmocnienie kondycji. Aż trudno uwierzyć w to, że nawet dwie godziny pływania w tygodniu mogą nam przynieść tak dużo zysków. Nie jest ważne, czy pływamy na grzbiecie czy możne kraulem, czy pływamy szybciej czy wolniej, ani jaki jest nasz wiek lub płeć – w każdym z przypadków spalamy dużą ilość kalorii, rozwijamy mięśnie całego ciała (co ważne, nie obciążając przy tym kręgosłupa ani stawów) oraz poprawiamy swoją kondycję psychiczną.

Dotleń się

Regularne uprawianie pływania wyraźnie poprawia ukrwienie ciała, a także dotlenia organizm. Co więcej, poprawia się praca serca, przemiana materii oraz funkcjonowanie płuc. Lepsze krążenie sprawia natomiast, że nasz organizm jest bardziej odporny na przeziębienia, a ponadto stymulowany jest układ nerwowy. Ważne jest, by unikać zbyt wysokiej oraz zbyt niskiej temperatury wody (optymalna to 230C), zwłaszcza przebywanie w zbyt zimnej może doprowadzić do ochłodzenia organizmu.

Zadbaj o kręgosłup

Nie sposób nie wspomnieć również o korzystnym wpływie pływania na kręgosłup, a tym samym na prawidłową postawę ciała. Zwłaszcza pływanie na grzbiecie intensywnie rozwija oraz wzmacnia mięśnie pleców, które z kolei są potrzebne do utrzymywania właściwej postawy. A prawidłowa postawa to także sposób na walkę z bólem pleców – dolegliwością coraz częściej dokuczającą nawet młodym osobom. Pływanie jest szczególnie polecane dzieciom, które cierpią na wadę postawy, gdyż aktywność ta skutecznie pomaga w korygowaniu skrzywień kręgosłupa.

Zapomnij o nadwadze

Ponieważ pływanie wykorzystuje niemal każdą partię ciała i większość grup mięśniowych, doskonale wpływa na kondycję. Zwiększa się przez to ogólna wytrzymałość ciała. Trzeba jednak mieć na uwadze fakt, że jeśli zależy nam na rzeźbieniu mięśni, powinniśmy wybrać inny rodzaj aktywności, gdyż pływanie jest przede wszystkim sportem kondycyjnym, a nie siłowym. Taki aktywny ruch bardzo skutecznie pomaga gubić kalorie i walczyć z otyłością. Nie trzeba przy tym pływać zawodowo. Rekreacyjne pływanie pozwala spalić ogromne ilości kalorii nawet w ciągu pół godziny uprawiania tego sportu. Warto jednak pamiętać o prawidłowej technice, regularności oraz wykorzystywaniu różnych stylów pływania. Pływanie ma także pozytywny wpływ na stan naszej skóry, która staje się jędrna i gładka. Lepsze ukrwienie pomaga z kolei walczyć z cellulitem oraz z obrzękami nóg.

Sposób na chandrę

Poza korzyściami dotyczącymi naszego ciała i urody, warto wspomnieć równie o tym, jaki wpływ ma pływanie na nasze samopoczucie. Jest to przede wszystkim aktywność fizyczna, która skutecznie relaksuje. Pomaga wyzbyć się stresu oraz zapomnieć o problemach – to doskonałe odprężenie nie tylko dla ciała, ale i dla psychiki oraz umysłu.

Pierwsze kroki na basenie

W każdym większym mieście znajduje się przynajmniej jeden basen, z którego można korzystać każdego dnia. Jeśli jednak dopiero rozpoczynamy przygodę z tym rodzajem aktywności, powinniśmy znaleźć taki basen, w którym organizowana jest nauka pływania. Najczęściej uczestnicy takiego kursu są podzieleni albo ze względu na wiek, albo ze względu na poziom zaawansowania, dzięki czemu również te osoby, które znają podstawy poruszania się w wodzie, mogą doskonalić swoje umiejętności i poznawać nowe techniki pod czujnym okiem trenera. Pamiętajmy o tym, że jeśli szukamy basenu, w którym faktycznie chcemy uprawiać sport, musi mieć on odpowiednie wymiary – przynajmniej kilkanaście metrów długości i zwiększającą się stopniowo, odpowiednio oznakowaną, głębokość. Na terenie basenu zawsze powinien znajdować się ratownik, przebieralnie wraz z zamykanymi na kluczyk szafkami, a także pomoce służące do nauki i łatwiejszego pływania.

Wybierz styl dla siebie

Wśród stylów pływackich wyróżnia się przede wszystkim:

  • styl klasyczny (żabka)
  • styl grzbietowy
  • styl motylkowy
  • kraul

Bez względu na to, jaki styl preferujemy, warto trzymać się jednej nadrzędnej zasady – lepiej nie pływać wcale, niż wykonywać to w sposób nieprawidłowy. Źle wykonywane ruchy oraz nieprawidłowa ich synchronizacja może prowadzić do kontuzji, a także do pogłębienia wad kręgosłupa i innych schorzeń kostno-stawowych, jeśli takie mają miejsce.

Najbardziej „niebezpieczny” okazuje się styl klasyczny, czyli tak zwana żabka. Mimo iż wiele osób deklaruje, iż potrafi go wykonywać, tak naprawdę niewiele z nich robi to w sposób odpowiedni. W stylu klasycznym bardzo istotna jest odpowiednia synchronizacja wcale nie takich prostych ruchów oraz oddechu. Jest to więc styl polecany dla osób zaawansowanych w pływaniu, podobnie jak styl motylkowy, w którym nogi pracują na wzór pływania delfina, a ramionami wypycha się wodę, w wyniku czego całe ciało porusza się na kształt fali. Obydwa te style pływackie są, z powodu skomplikowanych ruchów i dużego prawdopodobieństwa kontuzji przy nieprawidłowym wykonaniu, wręcz odradzane osobom cierpiącym na różnego rodzaju schorzenia kostno-stawowe. Takie osoby zdecydowanie powinny korzystać raczej ze stylu grzbietowego (np. w pozycji strzałkowej) oraz z kraula, a więc z takich technik, w których ciało porusza jak najbardziej naturalnym ruchem. W kraulu z kolei naprzemienne ruchy okrężne ramion doskonale rozciągają kręgosłup oraz mięśnie, które odpowiadają za utrzymywanie prawidłowej postawy ciała. Zanim więc sięgniemy po któryś z trudniejszych stylów, weźmy pod uwagę negatywne konsekwencje źle wykonywanych ruchów, wśród których można wymienić naciągnięte mięśnie, więzadła i ból kolan czy stawów barkowych.

Pływać każdy może

Pływanie jest sportem polecanym niemal każdemu – bez względu na wiek, płeć, kondycję oraz stan fizyczny. Jest to ponadto sport, który nie wymaga wielkich przygotowań i nakładów finansowych – wystarczy dostęp do basenu, strój kąpielowy, czepek, klapki i ręcznik. Do takiego kontaktu z wodą warto przyzwyczajać nawet maleńkie dzieci, dzięki czemu lepiej zadba się o ich układ kostny oraz kręgosłup. Ale pływanie to nie tylko sport i rozwój ciała, ale również doskonały sposób na relaks i poprawienie humoru, zwłaszcza w jesienno-zimowe dni. Wystarczy jedynie przełamać swój strach przed głęboką wodą, by móc poczuć się jak ryba.