Kolejną noc przewracasz się z boku na bok przez wiele godzin zanim zaśniesz, mimo że po całodziennych obowiązkach padałeś z nóg? A może zasypiasz bez problemu, ale w środku nocy budzisz się nie mogąc zasnąć ponownie i znów wstajesz zmęczony i bez energii? Wielu z nas zdarzyło się niestety doświadczyć tego problemu, a cześć boryka się z nim od dawna, nie mogąc znaleźć sposobu, jak sobie z nim poradzić… Według statystyk na bezsenność cierpi od 30 do 40 procent ludności na świecie, podobnie w naszym kraju, jest więc ona uważana za chorobę cywilizacyjną, która potrafi uprzykrzyć życie, odbierając dobry humor, energię i motywację do działania, niekiedy zupełnie uniemożliwiając normalne funkcjonowanie. Dzieje się tak jeśli problemy ze snem są przewlekłe, a więc trwają od dłuższego czasu, wówczas mogą być przyczyna niebezpiecznych chorób takich jak na przykład depresja, poważnych problemów z koncentracja i pamięcią czy nerwic. Co zatem zrobić jeśli od jakiegoś czasu mamy problemy ze snem?

Wiele osób stając w obliczu problemu bezsenności udaje się po prostu do lekarza i prosi o receptę na leki nasenne . Rzeczywiście, wydaje się to łatwym rozwiązaniem, gdyż po zażyciu takich farmaceutyków sen przychodzi szybko i zwykle trwa nieprzerwanie do rana, przynosząc ulgę i odpoczynek. Niestety od leków nasennych bardzo łatwo się uzależnić, fizycznie, jak i psychicznie  – wiele osób po pewnym czasie ich stosowania twierdzi, że bez tabletek nie jest już w stanie zasnąć naturalnie, a wiadomo że ciągłe stosowanie takich leków nie pozostaje obojętne dla zdrowia, a wyjście z uzależnienia może być niezwykle trudne.

Zamiast więc decydować  się na takie specyfiki warto wypróbować bezpieczne, nieuzależniające tabletki ziołowe o działaniu uspokajającym. Najczęściej zawarte w nich substancje aktywne to wyciągi z roślin, takich jak kozłek lekarski, nazywany też walerianą, męczennica cielista, melisa, lawenda czy chmiel. Przed snem można pić także uspokajające herbatki ziołowe, na przykład z melisy. Na rynku pojawiły się też tabletki regulujące sen – znanym jest produkt o nazwie Melatonina, a trzeba wiedzieć, że melatonina jest hormonem wytwarzanym przez nasz organizm naturalnie w ciemności, jeśli więc jego wydzielanie jest zaburzone, można zastosować hormon syntetyczny w tabletkach. Efekt jego działania pojawia się jednak zwykle dopiero po kilku tygodniach.

Niekiedy problemy ze snem można wyeliminować zmieniając po prostu nieco styl życia. Czasem wystarczy zacząć wstawać i kłaść się spać o tej samej porze – jeśli dotychczas kładliśmy się spać o trzeciej nad ranem, nic dziwnego, że nie będziemy mogli zasnąć, jeśli nagle położymy się do łóżka grubo przed północą. Wiele osób twierdzi, że problemy z bezsennością minęły jak ręką odjął, gdy zaczęły one prowadzić bardziej aktywny tryb życia, więcej się ruszać, uprawiać sporty. Bez wątpienia najłatwiej zasypia człowiek, który jest zmęczony – z wysiłkiem nie należy jednak przesadzać. Oprócz ruchu i dotleniania się na świeżym powietrzu, warto pamiętać też o codziennym wietrzeniu sypialni przed pójściem spać.

Jeśli chcemy z łatwością zasnąć wieczorem i spokojnie przespać całą noc, nie powinniśmy ucinać sobie drzemek w ciągu dnia – jeśli wyśpimy się w dzień, oczywistą rzeczą jest, że wieczorem będziemy pełni energii i nie będzie chciało nam się spać. Poza tym łóżko powinno służyć nam wyłącznie do snu, zatem nie spędzajmy w nim czasu w ciągu dnia czytając książki czy oglądając filmy.  Zasypianie będzie też prostsze jeśli w sypialni będzie panowała odpowiednia temperatura, a nasze łóżko będzie wygodne, a więc nie za twarde, ani nie za miękkie, podobnie jak nasza poduszka. Zaśnięcie będzie też łatwiejsze, jeśli do sypialni nie będą docierały światła czy dźwięki z zewnątrz. Krótko przed snem nie powinniśmy się także objadać ciężkostrawnymi daniami, gdyż organizm nie będzie mógł dobrze wypocząć, jeśli będzie zajęty trawieniem. Kolację powinniśmy zjeść najpóźniej cztery godziny przed snem i powinna być ona lekka. Należy też unikać produktów pobudzających, takich  jak kawa, czarna herbata czy coca-cola, zawierające kofeinę. A gdy już znajdziemy się w łóżku – po prostu wyciszmy się i nie myślmy o problemach dnia. Pomóc nam w tym może słuchanie spokojnej relaksującej muzyki czy lekka lektura.

Przestrzeganie tych zasad na pewno może pomóc wielu osobom w walce z bezsennością, niestety niekiedy konieczna staje się pomoc specjalisty, który pomoże nam niekoniecznie zalecając leki nasenne. Jeśli przyczyną problemów ze snem są problemy natury psychicznej, na przykład depresja, stany lękowe albo jakieś zdarzenia w życiu, z którymi nie możemy poradzić sobie emocjonalnie, warto porozmawiać z psychologiem. Trzeba bowiem wiedzieć, że leki nasenne zwalczają jedynie objawy bezsenności, a żeby z nią wygrać, należy usunąć przyczyny.